Virtuele kennis en realiteit op de werkvloer

Hans Koekkoek · Geen categorie · Laatst geupdate op 17 april, 2013

Copyright Google Zodra je naar buiten loopt is onze realiteit verwikkeld met de virtuele wereld. Digitale billboards, QR-codes om te scannen met je smartphone en tablets als second screen. De ontwikkelingen op het gebied van augmented reality blijven groeien. Met de nieuwe aankondiging van Google Glasses zal informatie op een klein schermpje vlak voor je ogen vertoond worden. Mailen, afspraken maken en beeldmateriaal bekijken: het kan allemaal bijna automatisch met deze bril. 

Transrealiteit

Transrealiteit werd in 2010 al aangemerkt als trend, bijvoorbeeld door de komst van applicaties zoals Layar, waarbij een extra informatielaag wordt geprojecteerd op je mobiele telefoon op het moment dat je de camera op een object richt. De toegang tot informatie is niet meer afhankelijk van plaats en tijd. Transrealiteit verrijkt de fysieke wereld en voedt daarnaast ook het kennisniveau van de gebruiker. Zoals de definitie luidt: Het interactief combineren en daarmee verrijken van beelden uit fysieke wereld met kennis en data uit de virtuele wereld, waardoor een extra informatielaag op de fysieke wereld wordt geprojecteerd. Hoe zal deze transrealiteit dan haar intrede doen op de werkvloer?

Virtuele kennis

De implementatie van augmented reality dat wordt ingezet voor werkdoeleinden is al te zien bij Seats2Meet. Via de S2M App Space is het mogelijk om snel mensen te ontmoeten. Via de informatie die wordt gegeven over de gebruikers via de app kan alle kennis die aanwezig is, worden gematcht aan de personen die deze kennis nodig hebben. Zo brengen zij vraag en aanbod van kennis dichter naar elkaar. Met elkaar in contact komen en de keuze om ergens te gaan werken zal zoals gezegd niet meer (geheel) bepaald worden door geografische voorkeuren, maar vooral door de beschikbare kennis. Als gebruiker is het mogelijk om een dashboard te openen van de locatie. Een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan, zijn de aanwezigheid van:
  • Social
  • Community
  • Knowledge present
  • People present
Een nieuwe app zoals Highlight maakt het mogelijk om via social netwerken overeenkomsten te vinden met andere gebruikers. Er wordt een melding gegeven wanneer een persoon in de buurt is met genoeg overeenkomsten. Door geolocatiegerichte en profielinformatie is het makkelijker om met relevante personen in contact te komen. Deze toepassing ligt in het verlengde van de S2M App Space, en kan daarom een sterke toevoeging zijn voor professionals, juist omdat het mogelijk is te kiezen welke informatie van sociale netwerken vertoond wordt. Een gebruiker kan kiezen om met zijn Facebook-profiel in te loggen om zo met vrienden in contact te komen. Om nu met zakelijke gebruikers in contact te komen kan er bijvoorbeeld gekozen worden voor het ‘openstellen’ van het LinkedIn-profiel. Informatie over een gebruiker wordt in de app vertoond en er kan eventueel een bericht worden achtergelaten. Deze manier van communicatie is herkenbaar van sociale netwerken en op deze manier is het op een laagdremplige manier en op vertrouwde wijze een nieuwe manier van netwerken.

Augmented reality in het werkveld

Creatief netwerken zal dus gaan om virtueel kennis ontdekken en sharen. Met applicaties zoals Highlight kan je makkelijker met gebruikers in contact komen met dezelfde interesses en daardoor snel een netwerk aangaan. Tijd en plaats spelen geen rol meer in de zoektocht naar relevante contactpersonen. Voor grotere organisaties kunnen apps zoals Highlight maar ook de S2M App Space een toevoeging zijn. Door de mogelijkheid om makkelijk met onbekende in contact te komen, kan dit een nieuwe weg zijn om bijvoorbeeld met potentiële klanten in contact te komen.

Hoe kan de versmelting tussen realiteit en virtuele wereld volgens jou nog bijdragen aan het succes van ZZP’ers, MKB-bedrijven en grote organisaties?