Viadesk betreedt Duitse markt

Hans Koekkoek · Geen categorie · Laatst geupdate op 28 november, 2013

Het Nederlandse social intranet Viadesk rolt een Europese groeistrategie uit. Het bedrijf opent een vestiging in Keulen om de veelbelovende Duitse markt te gaan bedienen. Met de internationale expansie zijn forse investeringen in product en arbeidsplaatsen gemoeid. Viadesk is met het gelijknamige social intranet al 14 jaar actief in Nederland. Met klanten als ABN Amro, Schiphol Group, de Nederlandse Aardolie Maatschappij en diverse ministeries en gemeenten is de positie van marktleider inmiddels behaald. Daarom is gekozen voor een internationale groeistrategie, waarbij Duitsland als eerst aan bod komt. ‘Om uit te kunnen breiden hebben we gedegen marktonderzoek gedaan. In vergelijking met bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk bood Duitsland ons de beste groeikansen’, vertelt directeur Mujibor de Graaf.

Duitsland loopt warm voor de cloud

De potentie van de Duitse markt is vooral te verklaren door de interesse in cloudoplossingen. Viadesk was met de lancering van het social intranet in 1999 de eerste cloudaanbieder van Nederland. Het delen van documenten is namelijk een van de belangrijkste functies van een dergelijk online collaboration platform. ‘In tegenstelling tot Nederland begint men in Duitsland pas net met de adoptie van cloudoplossingen’, aldus de Graaf. ‘Onze ervaring is voor Duitse klanten van grote toegevoegde waarde.’ Viadesk zal zich in Duitsland vooral richten op organisaties met een ouderwets intranet die tegelijkertijd behoefte hebben aan een cloudoplossing. Om die potentiële klanten te bedienen is fors geïnvesteerd in een GmbH (Duitse versie van een BV, red.) en in de vertaling van het social intranet, de bijbehorende app en de servicedesk. Daarnaast zijn inmiddels drie medewerkers aangenomen voor de Duitse vestiging, die binnenkort versterking zullen krijgen van developers, engineers en een salesteam. Met Duitstalige dienstverlening hoopt Viadesk ook de Zwitserse en Oostenrijkse markt aan te kunnen spreken.

Speciale aandacht voor privacyvraagstuk

De strategie voor de Duitse markt zal niet wezenlijk verschillen van de aanpak die Viadesk in Nederland hanteert, al wordt speciale aandacht geschonken aan documentatie en het privacyvraagstuk. De Graaf: ‘We merken dat Duitsers meer waarde hechten aan technische specificaties. De bescherming van gegevens is daar een belangrijk onderdeel van. Omdat onze diensten gehost worden in Nederland is de Nederlandse privacywetgeving van toepassing en hoeven klanten zich geen zorgen te maken dat de Amerikaanse overheid meekijkt onder de vlag van de Patriot Act.’

Kansen voor Nederlandse technologiebedrijven

Ook de digitale voorsprong van Nederland is volgens De Graaf een voordeel waar niet alleen Viadesk, maar ook andere technologiebedrijven profijt van kunnen hebben. ‘Duitsland is zeer geïnteresseerd in wat kleine broer Nederland op technologisch vlak presteert. Er liggen zoveel kansen voor partijen van Hollandse bodem.’