Upgraden naar een social intranet, waarom zou je?

Hans Koekkoek · Geen categorie · Laatst geupdate op 2 februari, 2015

Is je organisatie van plan het intranet te vernieuwen? Begin dan niet met het verzamelen van functionele wensen of het uitvoeren van een marktverkenning, maar stel eerst de belangrijkste vraag: waarom? Screen Shot 2015-02-02 at 2.51.44 PM

Wat moet een nieuw social intranet toevoegen?

De vraag is welke aspecten echt belangrijk zijn voor jouw organisatie. Misschien is informatie al goed vindbaar, maar kunnen collega’s de expertise van elkaar nog niet goed vinden? Of is de interne informatie slecht mobiel toegankelijk? En wat kan dan de toegevoegde waar zijn van een intranetplatform? Het ideale plaatje is dat een nieuw social intranet zorgt dat:
  1. beter kennis gedeeld wordt tussen collega’s en teams;
  2. informatie makkelijk teruggevonden kan worden;
  3. effectiever samengewerkt wordt aan projecten.
De vraag is: welke van deze aspecten zijn echt belangrijk voor jouw organisatie?

Het antwoord leidt tot een waardevoller intranet

Tijdens ons congres ‘Op naar dat social intranet‘ besprak ook Tom de Ruyck dit onderwerp. Hij gaf aan dat het doel van een organisatie om een intranet in te zetten bepaalt hoe gemotiveerd men zal zijn om er gebruik van te maken. Formuleer het dus niet als ‘we moeten meer winst maken’, dat motiveert maar weinigen. Identificeer welke aspecten van waarde zijn voor de verschillende doelgroepen binnen je organisatie. Het is ook het onderwerp wat Samuel Driessen beschrijft in zijn presentatie “the importance of why for intranets”. Hij geeft aan dat door de vraag waarom te stellen, een organisatie beter kan achterhalen wat essentieel is. Door deze vraag te stellen zullen we een waardevoller intranet krijgen. Driessen haakt hierop aan met de ‘Tree’ als een metafoor:
“If you have asked the why-question, the tree will have much firmer roots and the branches will reach higher towards the sky. The tree will also be more sustainable and stay alive for quite a long time. Not asking the why-question will, on the other hand, make the tree more fragile and it wouldn’t be able to grow to the same heights”.

Begin met luisteren

Identificeer dus bij de verschillende doelgroepen binnen de organisatie hoe hun dagelijkse werkzaamheden makkelijker uitgevoerd kunnen worden. Als dat het startpunt is zul je uiteindelijk tot een intranet komen dat echt van waarde is voor je collega’s.
The importance of why for intranets and digital workplaces from Intranätverk
thumbnail-Congres-Intranet-2015

Ook op zoek naar het intranet-waarom?

We delen graag onze ervaringen met je tijdens het Congres Intranet in Utrecht (17 maart 2015). Van de vragen die wij hebben gehoord, tot de ROI die een social intranet onze klanten heeft gebracht.