De toegevoegde waarde van een sociaal intranet

Hans Koekkoek · Geen categorie · Laatst geupdate op 17 maart, 2017

Effectiever samenwerken met dankzij het sociaal intranet

Een groeiend aantal organisaties zijn op zoek naar een nieuw sociaal intranet, merken wij. Logisch, want meer dan 50% van organisaties willen of zijn bezig met upgraden naar een modern intranet platform. Het enige probleem? Men vindt het vaak lastig om de toegevoegde waarde daarvan intern te verkopen.

Misschien komt het doordat opgebokst moet worden tegen het vooroordeel dat een sociaal intranet slechts een soort ‘interne Facebook’ is? Met ‘veel gepraat’ en weinig productieve activiteit? Hetgeen natuurlijk onzin is. Het lost juist problemen op.

1. Effectiever samenwerken: +25% winst

Waar een klassiek intranet veelal statische informatie weergeeft, biedt een sociaal intranet een gebruiksvriendelijk platform voor projectsamenwerking. Hier kan alle relevante informatie makkelijk en op eenduidige wijze gedeeld worden. Dit biedt ieder teamlid direct inzicht in de status van een project binnen een heldere structuur. De winst? Een tijdbesparing op interne communicatie en samenwerking van 25 tot 35%, aldus McKinsey.

2. Sneller informatie vinden: +30% winst

Doordat een sociaal intranet uitnodigt om team- en projectinformatie op de juiste plek te delen, hoeven kenniswerkers niet eindeloos hun mailbox of netwerkschijven door te spitten. Bovendien indexeert de full-text intranet-zoekfunctie ook de inhoud van documenten, waarmee de informatie sneller teruggevonden kan worden. De winst? Kenniswerkers zijn 30 tot 35% minder tijd kwijt aan het terugzoeken van informatie.

3. Minder tijd kwijt aan e-mail: +25% winst

Doordat een modern intranet het delen van informatie trechtert rond teams en projecten, met slim versiebeheer en persoonlijke notificaties, worden minder e-mails verzonden. De winst? Uiteindelijk wordt binnen projecten circa 25 tot 30% minder tijd besteed aan e-mails.

Als dergelijke tools ingeburgerd zijn binnen een organisatie kan de totale productiviteitswinst oplopen tot 20 – 25% van de totale werktijd. En dan ga ik nog niet eens in op andere voordelen als hogere betrokkenheid van medewerkers, verbeterde samenwerking tussen organisatiesilo’s, etcetera. Voldoende aanleidingen om net als bijvoorbeeld gemeente Amsterdam eens uitgebreider naar de voordelen van een sociaal intranet te kijken, toch? Neem gerust contact op om verder te praten over de toegevoegde waarde van Viadesk.

 

Verdere sociaal intranet-inspiratie

Why invest in an Enterprise Social Network? (Internal communications edition)