Terugblik op het seminar: Op naar dat social intranet!

Hans Koekkoek · Geen categorie · Laatst geupdate op 17 september, 2014

Op naar dat social intranetDe rol van het intranet is door de jaren sterk veranderd. Een social intranet kan de business belangrijk versterken, maar het is ook een hele uitdaging om de organisatie in de veranderingen mee te nemen. Hoe  maak je een succes van social intranet? Daar ging het over tijdens het seminar van Viadesk: Op naar dat social intranet!

De weg naar een social intranet

De eerste spreker was Tom de Ruyck van Insite Consulting, een vurig voorstander van het inzetten van het social intranet en iemand met veel ervaring met implementaties. Tom de Ruyck: “Een bijzonder belangrijk onderdeel van het succesvol maken van een social intranet is het concretiseren van het hogere doel van de organisatie. Als dat hogere doel enkel geformuleerd is als ‘we moeten winst maken’ motiveert dat mensen niet echt en voelen ze zich niet verbonden met het bedrijf. Gaat het echter om ‘making the world a better place by using technology’, zoals bijvoorbeeld bij Google het geval is, zullen mensen eerder betrokken zijn bij het platform.”

Kennis is macht

Direct na Tom werd het woord gegeven aan David van Dongen. David acteert op het snijvlak van veranderkunde en communicatie en heeft veel inzicht in cultuurverandering bij de invoering van een social intranet. David van Dongen: “Dankzij het social intranet kunnen contacten tussen verschillende afdelingen ontstaan, komen nieuwe samenwerkingsvormen tot stand en zullen er machtswisselingen plaatsvinden. Essentieel is de vraag: wat voor organisatie wil je zijn. Een social intranet implementeren gaat verder dan de techniek, het is meer een vraag wat voor organisatie je wil zijn: plat en horizontaal, of hiërarchisch en verticaal?

De rol van de community manager

De laatste spreker van de dag was Kirsten Wagenaar van Waves & Wires. Ze is voorzitter van de Nederlandse vereniging voor community management en heeft veel kennis van implementaties. Kirsten Wagenaar: “Een social intranet wordt in de regel beheerd en ingericht door de community manager en deze vertegenwoordigd dan ook een sleutelrol wanneer het aankomt op het succes van een social intranet. Een goede community manager is geen garantie voor succes, maar maakt de kans dat een implementatie slaagt aanmerkelijk groter.