Follow my blog with Bloglovin

Starten met social intranet

Overweeg je te starten met social intranet? Alles zit ‘m in een goede voorbereiding! Met deze praktische uitleg helpen we je op weg om de juiste keuze te maken.

Doe de gratis test

Belangrijk om te weten

Welke stappen moet je doorlopen om de ideale werkomgeving voor je medewerkers te creëren? Vrijwel iedere moderne organisatie heeft een digitale werkplek waar samenwerken, kennisdelen en online communiceren van onmisbare waarde is.

Een social intranet of samenwerkingsplatform kiezen doe je niet in één dag. Wat past het beste bij jouw organisatie? Op welke manier moet het de werkzaamheden ondersteunen? Moet het koppelen met andere tools? En hoe zorg je dat iedereen er gebruik van maakt?

Welke opossing je ook kiest, laat je goed informeren. Over de tool én over de leverancier.

We hopen dat deze uitleg je op weg helpt. Heel veel succes!

In 3 stappen naar de juiste keuze

Waarom?

Wat is voor jullie de belangrijkste reden om te starten met social intranet?

Welke?

Er is zoveel keuze. Welk type oplossing zoek je, welke past het beste bij je organisatie?

Wie?

Zoek je een leverancier of een partner? En hoe zorg je dat het social intranet een succes wordt?

A

Breng je content naar Viadesk

Social intranet heeft zich alom bewezen als een krachtig digitaal platform. Maar wat is voor jou de aanleiding om hiermee van start te gaan?

1

Beter samenwerken

Waar een klassiek intranet statische informatie weergeeft, is een sociaal intranet een platform dat zich richt op samenwerken en verbinden.

2

Meer productiviteit

Doe meer in minder tijd. Houd je bedrijfsprocessen tegen het licht en ontdek waar je zaken slimmer.

3

Veranderende cultuur

De hele dag je inbox legen is niet leuk! En nogal ineffieciënt. Wat je wél wilt is oog hebben voor wat er om je heen gebeurd, met de wereld en je collega’s.

4

Experts delen kennis

Zó fijn als je direct kunt vinden wat je zoekt. En dat iemand je vragen snel beantwoord. Help elkaar en laat zien dat jij de expert bent

5

Nieuwe inzichten en ideeën

Het haalt het beste bij elkaar naar boven. Deel ideeën en inzichten om doelstellingen te realiseren. Wie je ook bent, waar je ook werkt. Alles transparant!

B

Social intranet: welke dan?

Evalueer de tools met een kritische kijk op de componenten die je echt nodig hebt en waar je medewerkers graag mee willen werken.

1

Kant-en-klaar platform

Een community, intranet app of project? Een app voor mobiel gebruik? Met een kant-en-klare cloud oplossing heb je alles en kun je direct starten.

2

Koppelen met systemen

Één centrale werkplek waar gebruikers 1 keer inloggen om alle tools te bereiken. En kan het nieuwe platform koppelen met tools als Office 365?

3

Altijd de laatste updates

Hoe ontwikkelt en groeit het nieuwe platform met jouw organisatie mee? Vraag baar de roadmap van je leverancier, zodat je altijd verzekerd blijft van updates.

4

Veiligheid boven alles

Ga voor zekerheid, voor veiligheid en privacy van data. Zodat je op ieder moment onbezorgd kunt terugvvallen op een betrouwbaar platform.

C

Social intranet: hoe dan?

Wanneer je overgaat op een digitale werkplek of social intranet, dan is de verandering direct merkbaar. Hoe ga je dit project oppakken? Ga met betrokken collega’s om tafel zitten en pak deze issues op.

1

Informatie behoefte

Welke informatiebehoefte hebben je medewerkers? Wie plaatst welke type informatie? Organiseer de informatiestroom en leidt deze in goede banen.

2

Organiseer de samenwerking

Hoe ziet bij jullie de samenwerking eruit? Welk doel dient de samenwerking? Op welke manier je dat momenteel ingericht? Hoe borg je afspraken?

3

Implementatie

Zoek de ‘early adopters’. Mensen die openstaan voor vernieuwing, affiniteit hebben met digitaal werken of al fan zijn van het nieuwe intranet.

4

De gebruiker staat centraal

Gewenste functionaliteiten in kaart brengen lukt wel, maar waar ligt de behoefte van de gebruiker? Vertaal de uitkomsten naar functionaliteit.

5

Pak het project op

Hoe ga je starten? Bepaal welke onderdelen je oppakt en koppel aan ieder onderdeel een fasering en prioriteit. Dan sta je zo live!

6

Monitoren en evalueren

Voordat je met je project start is het van belang om nu al na te denken over hoe je gaat evalueren. Wat zijn de doelstellingen en hoe meet je die?

D

Social intranet: Wie dan?

Een klik en een goed gevoel is natuurlijk erg belangrijk. Maar waarop selecteer je je leverancier nog meer?

  • Consultancy en begeleiding van a tot z
  • Continue ontwikkeling van het platform
  • Jarenlange (inter)nationale ervaring
  • Klanten in alle branches, van iedere omvang
  • Workshops en (onboard) trainingen
  • 24/7 supportsite en klantcommunity
  • ISO gecertificeerd
  • Helpdesk via mail, telefoon of webchat
D

Social intranet: Wie dan?

Een klik en een goed gevoel is natuurlijk erg belangrijk. Maar waarop selecteer je je leverancier nog meer?

1

Informatie behoefte

Welke informatiebehoefte hebben je medewerkers? Wie plaatst welke type informatie? Organiseer de informatiestroom en leidt deze in goede banen.

2

Organiseer de samenwerking

Hoe ziet bij jullie de samenwerking eruit? Welk doel dient de samenwerking? Op welke manier je dat momenteel ingericht? Hoe borg je afspraken?

3

Implementatie

Zoek de ‘early adopters’. Mensen die openstaan voor vernieuwing, affiniteit hebben met digitaal werken of al fan zijn van het nieuwe intranet.

4

De gebruiker staat centraal

Gewenste functionaliteiten in kaart brengen lukt wel, maar waar ligt de behoefte van de gebruiker? Vertaal de uitkomsten naar functionaliteit.

5

Pak het project op

Hoe ga je starten? Bepaal welke onderdelen je oppakt en koppel aan ieder onderdeel een fasering en prioriteit. Dan sta je zo live!

6

Monitoren en evalueren

Voordat je met je project start is het van belang om nu al na te denken over hoe je gaat evalueren. Wat zijn de doelstellingen en hoe meet je die?

Zo kan je verder

Heb ik een platform nodig?

Wat ons betreft doe je eerst deze test. Beantwoord de vragen en ontvang een persoonlijk rapport

Doe de test

Ik wil extra hulp om te starten

Neem deel aan deze workshop: in één dagdeel krijg je alle ins- en outs om zelf het intranet-project op te starten

Vraag workshop aan

Ik wil eerst zien hoe dit werkt

Een social intranet in levende lijve zien? Vraag dan een gratis demo aan voor een persoonlijke ervaring

Vraag demo aan