Social Intranet: van selectie tot implementatie

Annika Willers · Klanten · Laatst geupdate op 11 maart, 2015

MichielSinds 1 februari 2015 werken de 350 medewerkers van Koninklijke Boom Uitgevers met social intranet van Viadesk. Op 5 locaties in Nederland wordt het samenwerkingsplatform ‘BoomConnect’ ingezet om efficiënt en overzichtelijk kennis en informatie te delen. Op Congres Intranet 2015 vertelt projectleider Michiel de Jong van Boom over de redenen om vernieuwing in te zetten bij de uitgeverij, het selectieproces en de implementatie van het social intranet. We lichten een klein tipje van de sluier op.

Ons oude intranet voldeed niet meer

‘De kenmerken van het social intranet passen bij de missie van Boom’, aldus De Jong. ‘Wij streven naar kwalitatief hoogwaardige, nationale en regionale informatievoorziening. Om dat doel te realiseren, moet ook de interne informatievoorziening op orde zijn. Met ons oude intranet kunnen wij die stap niet zetten´. En zo begon de zoektocht van Koninklijke Boom Uitgevers naar een nieuw, modern en sociaal intranet.

Over muren, projecten en werkgroepen heen: echt samenwerken!

De taak die de inmiddels geformeerde projectgroep onder leiding van De Jong meekrijgt is helder: Boom heeft een online platform nodig dat kennisdeling faciliteert en waar medewerkers op intuïtieve wijze samenwerken. De Jong: ‘De kern is dat dit social intranet moet uitnodigen en verleiden. Het moet toegankelijk zijn en makkelijk in gebruik voor iedereen. Op drie niveaus: 1. Vanuit de holding voor iedereen 2. Vanuit en voor de werkmaatschappijen en afdelingen 3. Alle dwarsverbanden over afdelingsgrenzen heen Aan de hand van deze criteria en een uitgebreide Request for Proposal zocht én vond Boom een geschikte partner voor hun nieuwe social intranet. ‘De keuze voor Viadesk kent meerdere redenen, maar de belangrijkste is misschien wel dat zij precies begrepen wat wij wilden. Zij lieten ons als het ware direct ervaren wat wij in gedachten hadden.’

Synergie en saamhorigheid

Het nieuwe social intranet van Boom is volgens De Jong meer dan een samenwerkingsplatform. ‘Het zorgt voor synergie in de organisatie. Het creëert een saamhorigheidsgevoel dat verder gaat dan documenten delen of reacties plaatsen. Het gaat over ‘wij van Boom’, of je nu in Meppel of Amsterdam werkt. Dat zorgt voor een nieuwe manier van werken die eenvoudiger is, laagdrempelig en bijzonder effectief.‘

Profiteer en kom langs op Congres Intranet 2015

thumbnail-Congres-Intranet-2015 Bedrijven en overheidsinstellingen die geïnteresseerd zijn in een social intranet, kunnen tijdens de breakout sessie van Michiel de Jong veel nuttige kennis opdoen. Bespaar kostbare tijd en profiteer van de ervaringen van Boom Uitgevers. Kaarten voor het Congres Intranet 2015 op 17 maart zijn nog te bestellen. Tot en met vrijdag 13 maart maakt u bovendien kans op een van de gratis toegangskaarten die Viadesk weggeeft.