Social intranet: innovators vs. mainstream

Annika Willers · Geen categorie · Laatst geupdate op 8 mei, 2014

Enterprise-Social-Media300x200Ook dit jaar zullen weer vele organisaties zich gaan oriënteren en de stap maken naar een social intranet. Het drukbezochte congres intranet is daar een voorbeeld van. Ruim 500 bezoekers kwamen op dit evenement af om een kijkje te nemen in de keuken van andere organisaties. Het overstappen van een statisch intranet naar een social intranet is natuurlijk een hele omslag.

Interne besluitvorming complex

Omdat niemand binnen de organisatie er ervaring mee heeft, is de besluitvorming intern vaak uitgebreid en complex. Een goed alternatief om de besluitvorming te vergemakkelijken en ervaringen op te doen is dan natuurlijk om bij andere organisaties af te kijken. Het congres intranet bood hier de perfecte gelegenheid voor. Het is voor veel organisaties nog afwachten, toekijken en afkijken, oftewel typerend voor de early en late majority. Terwijl de innovators en early adopters druk bezig zijn met het ontwikkelen, implementeren en uitrollen van een social intranet, kijkt het grootste gedeelte, oftewel de mainstream, nog rustig toe. Volgens een recentelijk gepubliceerd rapport The Digital Workplace in the Connected Organization 2014 blijkt dat de meeste organisaties momenteel nog in de ‘wait and see mode’ zitten. Dit is echter niet opmerkelijk als we dit vergelijken met het ‘Crossing the Chasm’-model van Geoffry Moore dat hieronder is weergeven. Het model laat duidelijk zien hoe verschillende groepen organisaties een product of dienst in de loop der tijd omhelzen.

Crossing the chasm model

Verschil tussen innovators en mainstream

Volgens Moore, zijn de innovators en early adopters op zoek naar doorbraken; ze zien de kansen en voordelen van een social intranet al vroeg in, zonder dat deze echt kwalitatief en kwantitatief bewezen zijn. Je zou deze groep kunnen vergelijken met de personen die tijdens de breakoutsessies op het congres intranet hun social intranet en ervaringen aan het publiek hebben gepresenteerd. Deze groep is meestal niet bang voor een ‘trial and error’ benadering. De volgende fase van de cyclus is de mainstream.

De mainstream, oftewel de early en late majority. Zij zullen een bepaalde techniek, product en of aanbieder pas omhelzen als  het zich zowel kwalitatief als kwantitatief heeft bewezen. Deze groep is meer op zoek naar een complete oplossing met de juiste ondersteuning. Dit is de groep die graag nog even toekijkt hoe het bij andere organisaties uitpakt voordat ze er zelf echt mee aan de slag gaan en/of voor een definitieve social intranet aanbieder kiezen. Er zijn veel overeenkomsten te zien tussen het model van ‘Geoffry Moore’ en hoe de huidige markt zich momenteel verplaatst. Ook een social intranet lijkt groot te worden wanneer ‘iedereen het lijkt te implementeren’ en de mainstream organisaties zullen aanhangen zodra het zich bewezen heeft. Achteraf zullen de late majority en laggards aanhaken wanneer een social intranet binnen een organisatie niet meer weg te denken is en er niet in investeren risico’s met zich mee brengt.

Angrybirds en Candycrush

De technology adoption life cycle is niet tijdgebonden en kan zich uitzetten over maanden en zelf vele jaren. Mobiele telefoons duurde 20 jaar wereldwijd, smartphones 4 tot 5 jaar en verslavende spelletjes zoals Angry birds en Candycrush hadden korter dan een jaar nodig om groot te worden. Gaat het social intranet de kloof overbruggen en hoe lang zal het duren voordat het social intranet door de grote massa geaccepteerd word?