Sioo zet Viadesk in voor e-learning van nu

Hans Koekkoek · Klanten · Laatst geupdate op 16 september, 2013

In dit interview vertelt Marguerithe de Man, programmamanager bij de opleidingsorganisatie Sioo, over het gebruik van Viadesk als e-leeromgeving.

Intensieve professionaliseringsprogramma’s

Een van de activiteiten van Sioo, interuniversitair centrum op het gebied van organisatie- en veranderkunde (www.sioo.nl), is het ontwerpen en uitvoeren van opleidingen, zowel een aantal lange, intensieve open professionaliserings- en masterprogramma’s op het gebied van organiseren en veranderen, als in-company programma’s en korte workshops. De doelgroep bestaat uit interne en externe adviseurs, projectleiders, lijnmanagers en leidinggevenden. ‘Sioo gebruikt al lang Viadesk (Webgroups), vooral bij de langere programma’s en incompanytrajecten, maar ook voor projecten met de eigen staf. Sioo heeft in de afgelopen 15 jaar een ontwikkeling doorgemaakt in de manier waarop Webgroups ingezet worden. Die ontwikkeling heeft te maken met de ontwikkeling die we zelf doormaakten én met de doorgaande nieuwe mogelijkheden van Webgroups.

Papierloos, papierarm

‘In het begin gebruikten we Webgroups vooral als bibliotheek. Alle documenten van een programma werden er door ons op geplaatst. Ze werden nog wel op papier uitgereikt, maar als je iets kwijt was, kon je het altijd daar terugvinden. De tweede fase was dat ook de deelnemers er hun stukken gingen plaatsen. Het werd steeds minder een ‘back-up systeem erbij’ en maakte steeds meer integraal onderdeel uit van het design. De programma’s werden ook meer en meer papierarm. Dit in tegenstelling tot de tijd dat ik zelf een programma bij Sioo deed – halverwege de jaren 90 – en voor elk seminar drie dikke pakken met het gekopieerde huiswerk van al mijn mededeelnemers thuisgestuurd kreeg.’ ‘Nu zitten we in de fase dat, zeker in bepaalde programma’s, Webgroups een platform voor interactie en a-synchrone dialoog is. Deelnemers plaatsen berichtjes en blogs op Webgroups, waarin ze elkaar op de hoogte houden van belangrijke momenten. Ze reageren op elkaars stukken en werken samen aan voorbereidingen op seminars. Ze gebruiken dan de chat-, de blog- of de mededelingsfunctie. Dat is zo fijn aan webgroups, er kan veel mee en er komen steeds nieuwe functionaliteiten bij.’

Blended programma

‘We hebben bijvoorbeeld een nieuw kort, blended programma ontwikkeld voor staffunctionarissen, waarin Viadesk een nog prominentere rol gaat spelen als leer- en interactieplatform. Met blended bedoel ik dat in onze programma’s de klassikale aspecten een belangrijke rol (blijven) spelen, maar dat je de bijeenkomsten met de groep heel goed kunt ondersteunen door online interactie en de principes van ‘Flip the classroom’. Onze programma’s lenen zich niet voor gestandaardiseerde curriculum-designs met antwoorden die goed of fout zijn. We maken het verschil met de sociale interactie en processen van betekenisgeving, want onze doelgroep bestaat uit professionals uit de praktijk. Daar gaat het om methodisch redeneren en je handelen kunnen onderbouwen en expliciteren.’

Kenniscreatie in interactie

‘Onze manieren van werken, onze opvattingen over leren, leunen heel sterk op het sociaal constructivisme en connectivisme. Het gaat over betekenisgeving en kenniscreatie in interactie en over alles wat met aannames en veronderstellingen te maken heeft. Daarmee bedoel ik: alles wat te maken heeft met ‘het kan zo, maar het kan ook anders’ en met ‘die zegt nou wel dit, maar wat vind je er zelf van en hoe verhoud jij je er zelf toe?’. Onze programma’s zijn in essentie transformationele leerprocessen. Die lenen zich niet voor de strakke e-learning, zoals die vroeger was. Webgroups kan daarin ook als interactieplatform een rol vervullen. Dit naast het feit dat het gewoon ook heel handig is dat je alle documentatie rondom een programma en al het materiaal dat geproduceerd wordt, in een veilige, gebruiksvriendelijke besloten omgeving kunt opbergen.’