Overload aan online tools UvA frustreert

Hans Koekkoek · Geen categorie · Laatst geupdate op 15 oktober, 2012

Als student aan de Universiteit van Amsterdam zie ik dat er de afgelopen vier jaar steeds meer online tools zijn bijgekomen. Het gaat hierbij om tools die het samenwerken tussen studenten onderling en met docenten moeten bevorderen. Maar wordt die online samenwerking met die verschillende tools ook daadwerkelijk beter of zijn het losse flodders? In deze blogpost bespreek ik eerst het gebruik van Blackboard en Dropbox op de UvA. In een volgende post bespreek ik Google Apps, Facebook en Twitter. Vervolgens trek ik een conclusie over de vraag die ik hierboven stel.

Blackboard: niet slecht?

Blackboard is de eerste online tool waarmee ik als student in aanraking kwam. Wat kun je ermee? Studiemateriaal inzien, cijfers controleren, opdrachten inleveren etc. Op zich niet slecht voor wat je als beginnend student nodig hebt. Maar…het grootste nadeel van Blackboard is het gebruikersgemak. Of zeg maar gerust, het gebrek daaraan. Als student ben je afhankelijk van de manier waarop de docent het online platform indeelt. En 9 van de 10 keer is dit veel ingewikkelder dan gewenst, althans dat zijn ook de geluiden die ik hoor van medestudenten en docenten.

Overzicht is ver te zoeken

Een overzichtelijke mappenstructuur is voor de meeste docenten geen punt van aandacht. En er is geen eenduidige manier om opdrachten in te leveren. Het wil nog wel eens voorkomen dat Blackboard ineens offline is, en dat natuurlijk net op het moment dat je een deadline hebt. Met andere woorden; de consistentie is ver te zoeken. Dit is voor mij als student erg verwarrend en roept irritatie op. Omdat steeds meer studenten zich begonnen te ergeren, gingen we al snel op zoek naar andere oplossingen. Zo kwam ik in het tweede jaar in aanraking met Dropbox. Een cloudtool waar documenten delen tussen studenten en docenten in tegenstelling tot Blackboard een stuk gestructureerder is. En dat niet alleen. Dropbox is ook open.

Gedaan met de Dropbox-pret

Wat gebeurt er zoal in Dropbox? We delen onderling aantekeningen en opdrachten, en waar docenten ook bij kunnen. Maar dit wordt niet altijd op een juiste manier gebruikt. Op een gegeven moment werden antwoorden van tentamens via Dropbox op mysterieuze wijze verspreid. Waar eerst de docenten te spreken waren over Dropbox, is het na dit soort incidenten gedaan met de Dropbox-pret. Blackboard, Dropbox, what’s next? Begin 2012 werd bekend dat de UvA zou gaan werken met Google Apps for Education. Een nieuwe speler in het online samenwerkspeelveld. Is Google Apps gewoon weer een extra tool of gaat deze app ook echt iets nuttigs toevoegen? En hoe zit het met het gebruik van Facebook en Twitter? Wordt vervolgd…