Hoe kunnen organisaties omgaan met de ‘lastige’ generatie Y?

Hans Koekkoek · Geen categorie · 8 jaar ago

Generatie Y (ook wel strawberry generation, Google-generatie, of millennials), geboren tussen grofweg 1980 en 1994, is bezig de arbeidsmarkt te betreden en zorgt daarbij voor opschudding op de werkvloer. Ze kijken anders tegen werk aan dan oudere generaties (babyboomers, protestgeneratie, generatie X) en hebben compleet andere verwachtingen van een (toekomstige) werkgever. Het is verstandig om hier als werkgever op in te spelen, de vraag is alleen: hoe? Het antwoord is door je bewust te zijn van wat generatie Y anders maakt en welke eisen dit stelt aan de organisatie en interne processen.

Kenmerken Generatie Y

De generatie Y:

  • hecht veel waarde aan vrijheid, zelfontplooiing en ontwikkeling
  • is flexibel, maar veeleisend
  • vindt dat het draait om doén, niet om wannéér werk gedaan wordt
  • geeft waardering, sfeer en uitdaging vaak een hogere prioriteit dan salaris
  • houdt niet van hiërarchische verhoudingen
  • zijn digital nomads; trekken van werkplek naar werkplek

Bekijk ook: Wil je weten hoe je generatie Y kunt bereiken met een social intranet? Doe de demo!

Tips voor jouw organisatie

Bied flexibiliteit

Werk en privé lopen bij generatie Y vaak door elkaar. Ze zijn niet vies van hard werken, maar stellen hun vrijheid zeer op prijs. De 9-tot-5 mentaliteit past niet bij ze. Ze willen op hun prestaties afgerekend worden, niet de uren die ze aanwezig zijn. En laat dit nou het principe van Het Nieuwe Werken zijn: flexibiliteit.

Veel bedrijven en organisaties verkondigen HNW toe te passen, maar bieden in de praktijk (helaas) vaak niet meer aan dan een mogelijkheid tot thuiswerken. Er wordt nog teveel in oude processen gedacht en gewerkt. Jammer. Het draait om een nieuwe houding ten opzichte van werken en om slimmere manieren van denken. Iets waar generatie Y de ruimte voor wilt krijgen. Hierin past bijvoorbeeld niet een enorme gelaagdheid in de organisatie met een onoverbrugbare kloof tussen junior en directeur. Flexibiliteit in je organisatie vraagt in zekere zin dus om een cultuurverandering.

Verander de focus

Daarnaast ligt de focus nog te veel op de babyboomers en hun eisen, terwijl zij langzaamaan de arbeidsmarkt verlaten. Vanuit de organisatie gezien niet vreemd als dat altijd de norm is geweest, maar het is belangrijk om je ook te richten op de young professionals. Ze zullen namelijk hard nodig zijn als de vergrijzing in volle gang is. Zoek naar een goede balans daarin.

Groei mee

Voor generatie Y is levenslang bij een bedrijf werken er niet meer bij. Deze generatie wil zijn werk rond zijn leven structureren. Een evenwichtige levensstijl, waarin werk heel belangrijk is. Ze zijn gewend met technologie en communicatiemiddelen te werken waarmee ze zijn opgegroeid en verwachten dit ook tijdens hun werk te kunnen gebruiken. Vastzitten aan één werkplek/locatie doen ze niet graag. Ze willen groeien en ontwikkelen. En mocht een organisatie niet aan hun eisen voldoen (uitdaging, waardering, vrijheid) dan gaat gen Y op zoek naar iets anders. Faciliteer die groei en je zult zien, het bedrijf groeit mee met de enorm gemotiveerde jongeren.

Ontsluit kennis

Daarom is het belangrijker dan ooit om de kennis van zowel babyboomers als die van young professionals te ontsluiten, voordat ze met pensioen gaan of weer doorgetrokken zijn naar de volgende uitdaging. Laat medewerkers (van alle generaties) samen komen op een online platform of community, waar informatie behouden wordt en men van elkaar kan leren. Voordeel voor gen Y is dat ze tijd- en plaatsonafhankelijk zijn en er snel gereageerd kan worden op hun bijdragen. Gen Y heeft namelijk behoefte aan snelle feedback (i.p.v. vaste evaluaties per jaar). Hierdoor gaat de leercurve ook sneller omhoog en zal werk sneller en beter volbracht worden. Belangrijk bij zo’n platform is dat het interactief, intuïtief en sociaal is. Met een statisch intranet (1.0) kun je niet meer aan komen. Al helemaal niet bij gen Y.

Faciliteer en stimuleer

Je kunt niet van je medewerkers verwachten dat ze binnen vaste uren inspiratie opdoen en goede ideeën produceren. Iedereen is het meest gebaat bij medewerkers die geïnspireerd zijn, niet alleen generatie Y. Faciliteer en stimuleer dit als werkgever dan ook. Als je laat zien dat je open staat voor nieuwe manieren van werken en denken, zal je zien dat gen Y een zeer loyale werknemer is.

Voorbeelden?

Heb jij ideeën over of ervaringen met hoe organisaties op een goede of juist slechte manier met gen Y omgaan?

Bekijk ook: Met welk doel wil jij een social intranet inzetten? Stel zelf je social intranet samen en zie welke modules je nodig hebt voor jouw doel.