Mobile Social Networking: meer dan een trend

Hans Koekkoek · Geen categorie · Laatst geupdate op 13 maart, 2013

Mobile social networking Mobile social networking wordt aangestipt als een van de trends van 2013. Mobiel social networking (MSN) is de manier van online samenwerken door middel van een smartphone of tablet. Het kan daarom ook wel gezien worden als een verlengde van Enterprise social networking, waar ik in mijn vorige blog op in ben gegaan. In beide gevallen gaat het om een nieuwe manier van werken, waarbij devices een grote rol spelen. En wanneer specifieke plaats en tijd geen rol meer spelen, maar waar het voornamelijk gaat om het uiteindelijke doel: flexibiliteit en efficiëntie. De opkomst van Mobile Social Networking is geen verrassing. De cijfers rondom mobile spreken voor zich: de verwachte wereldwijde mobile internet use is 45% in 2014. Mobile Social Network users worldwide App Annie heeft onlangs een rapport uitgebracht over de sterke groei van social netwerken op zowel het web als op mobile devices. Wat hier sterk naar voren komt is dat juist de combinatie van web en mobile een nieuwe ‘social experience’ biedt. Dit is terug te vinden in het aantal downloads van social apps van 2012: downloads for social apps are up 30% year over year, now representing 5% of all downloads in Apple‘s app store.

Werken met devices

De nieuwe technische mogelijkheden van mobile maakt werken met devices een steeds normalere zaak. Myrte behandelt in haar blog een nieuw fenomeen dat mede opkomt door het gebruik van mobile op de werkvloer. ‘BYOD is een beleid dat toestaat dat medewerkers persoonlijke mobiele apparaten mee brengen naar hun werkplek en met deze apparaten – ofwel devices – bedrijfsinformatie en toepassingen openen.’

Interactie, snelheid en vertrouwen

In een onderzoek van Blackberry staat dat bedrijven steeds meer zullen gaan werken met ‘mobiele werkers’. Drie elementen spelen hierbij een belangrijke rol:
  • Interactie Als het sociale aspect op meerdere devices en platformen op elkaar aansluit, dan kan er sneller en gemakkelijker met elkaar worden gecommuniceerd. Tijd en plaats spelen met deze social interactie geen rol meer, want je hoeft niet op kantoor te zijn om ‘het gesprek over een project’ te volgen. Gesprekken en documenten worden meteen gearchiveerd en kunnen gemakkelijk terug gevonden worden.
  • Snelheid In het vorige punt had ik het er al over dat tijd en plaats geen rol meer spelen. Het ‘wanneer’ en ‘waar’ speelt geen rol, maar de snelheid des te meer. Mobiele app’s die aansluiten op webbased platforms en snel werken, bepalen voor een groot deel hoe goed je mobiel kunt inzetten voor werk. De mogelijkheid tot snelle interactie en het bereiken van efficiëntie zijn key.
  • Vertrouwen en veiligheid Bij mobiel werken spelen informatie en data een belangrijke rol door de snelle en (soms) open uitwisseling. Om te werken met mobiele devices en app’s moet de medewerker het vertrouwen krijgen van de werkgever. Deze wil op zijn beurt van de aanbieder een veiligheidsgarantie hebben alvorens het gebruik toe te staan aan de medewerkers. Vertrouwen en veiligheid liggen in elkaars verlengde en spelen een essentiële rol bij deze mobiele vorm van online werken. 

De toekomst van mobile, social en samenwerken

Wat opvalt is dat door de sterke opkomst van mobile het social aspect een steeds belangrijkere rol is gaan spelen in menig bedrijfscultuur. Bedrijven zetten social netwerken steeds meer in, voor zowel in- als extern gebruik, omdat zij zien dat medewerkers al langer zo werken en daar veel winst valt te behalen: social – als in: digitaal mensen ontmoeten en met elkaar communiceren – is immers bijna een tweede natuur. De Mobile Social Networking trend is voor de komende jaren nog in volle ontwikkeling. 2013 wordt waarschijnlijk – en hopelijk – het jaar waarin organisaties de nieuwe manier van social samenwerken zullen omarmen, met de juiste tools en devices. 

Zoals Brian Solis, media strateeg van Altimeter Group, ook zegt:

Brian SolisThe business itself thus becomes social and this paves the way for a focus in 2014 around a more human culture shift and business transformation.”