In de Veiligheidsregio Zuid Holland Zuid (VRZHZ) werken 17 gemeenten nauw samen met onder meer politie, brandweer en Rijkswaterstaat om iedereen die daar woont, werkt of verblijft te beschermen tegen noodsituaties, rampen en crises. Goede informatieverschaffing en continuïteit van werken is voor zo’n complexe organisatie van cruciaal belang. En daarom beginnen en eindigen de 600 medewerkers hun werkdag op Viadesk.
“Ongeacht de branche of omvang van je organisatie, Viadesk is een ongelooflijk handig hulpmiddel om de communicatie binnen én buiten je bedrijf te optimaliseren. Voor de Veiligheidsregio Zuid Holland levert het vele voordelen op, in tijd en daarmee ook in kosten”
Leo den Otter, Senior Communicatieadviseur
Goede informatiedeling is onmisbaar voor de hulpdiensten. Dat gaat bijzonder lastig op de verouderde systemen. Medewerkers zitten bovendien op verschillende locaties en waardoor bereikbaarheid en samenwerking een steeds groter uitdaging wordt.
Viadesk voorziet VRZHZ van een social intranet dat toegankelijk is voor al haar medewerkers. Dat SaaS-platform zorgt voor optimale en actuele informatiedeling en verbindt mensen op alle locaties.
Sinds 2009 is Viadesk het social intranet van de Veiligheidsregio Zuid Holland. De medewerkers plaatsen documenten, agenderen, starten projecten of delen informatie. Leo den Otter, senior communicatieadviseur van de VRZHZ, geeft een voorbeeld: “Iemand van Rijkswaterstaat logt in op Viadesk en krijgt direct actuele informatie over wie er deze week piket heeft. Maar ook wie je moet bellen als er een sluis openstaat. De brandweer kan de actuele verkeersinformatie bekijken en een andere route nemen omdat de tunnel onder de Noord is afgesloten. Een hele praktische informatiebron dus!“
Iedereen heeft toegang tot Viadesk, met zijn overzichtelijke indeling heel eenvoudig in gebruik. Maar om wildgroei aan informatie op het social intranet te voorkomen, heeft het communicatieteam een centrale rol, waarbij zij de gebruikers ondersteunen. Den Otter: “Wil men een nieuwe groep aanmaken, dan doen wij dat. Volgens een logische opbouw, dat maakt het navigeren een stuk eenvoudiger. Ook het aanmaken van nieuwe accounts doen we daarom centraal.”
De medewerkers van de VRZHZ werken op verschillende locaties en gebruiken dikwijls hun eigen smartphone of tablet. Leo den Otter: “De app van Viadesk is geschikt voor alle mobiele apparaten. Het is een kwestie van inloggen en aan de slag gaan. Ik ga zelf regelmatig naar vergaderingen op locatie, dankzij Viadesk kan ik die loodzware tas vol paperassen thuislaten en heb ik genoeg aan mijn tablet met de Viadesk app. Goed voor m’n rug en het scheelt bovendien enorm veel printwerk!”
Continuïteit van werken is van groot belang voor de VRZHZ. Het uitvallen van verbindingen of andere technische storingen kan verstrekkende gevolgen hebben. ”Wij werken nu vijf jaar met Viadesk en in al die tijd hebben we geen noemenswaardige technische problemen ondervonden. Meestal gaat het om eenvoudige gebruikersvraag die met eén telefoontje naar de helpdesk van Viadesk is opgelost.”
De keuze destijds voor Viadesk was voor VRZHZ een logische. Al hun software staat immers in de cloud, en dat geldt ook voor Viadesk. “Het SaaS-platform biedt vele voordelen waaronder lage kosten, geen beheer en onderhoud en de mogelijkheid om tijd- en plaats onafhankelijk in te loggen,” aldus den Otter.
Is Viadesk voor iedereen geschikt? Leo den Otter: “Absoluut! Ongeacht de branche of omvang van je organisatie, Viadesk is een ongelooflijk handig hulpmiddel om de communicatie binnen én buiten je bedrijf te optimaliseren. Voor de VRZHZ levert het vele voordelen op, in tijd en daarmee ook in kosten. Maar zoals met alles: je moet het zelf maar eens proberen. Het maakt je werk een stuk makkelijker!”
“Wij hebben één centraal platform nodig voor 17.000 medewerkers. Viadesk zorgt daarvoor.”
Lees verder500 medewerkers verdeeld over 18 gemeenten werken transparant en resultaatgericht met Viadesk.
Lees verderBoomConnect is het social intranet dat mensen verbindt en kennisdeling makkelijk maakt.
Lees verderGeef mensen een werkbaar product dat ze leuk vinden én waar ze echt is aan hebben.
Lees verder4 instellingen en 110 medewerkers gaan samenwerken op het social intranet van Viadesk.
Lees verderViadesk is de spil geworden in onze veranderde bedrijfscultuur voor onze 150 collega’s.
Lees verder