KindCentrum Borgele

KindCentrum Borgele

  • Onderwijs & Zorg
  • 110 medewerkers

Niemand mag buiten de boot vallen!

Ballonnen, cupcakes, een heuse tijdmachine, de locoburgemeester van dienst en meer dan 1100 bezoekers. Zo werd een jaar geleden het KindCentrum Borgele in Deventer op feestelijke wijze geopend. Een voorzieningencentrum waar vier instellingen zich dagelijks bekommeren om de ontwikkeling van jonge kinderen. Sinds februari 2018 werken de instellingen niet alleen fysiek in één ruimte, ook digitaal hebben zij elkaar gevonden. Op Viadesk, het social intranet waar de medewerkers elkaar ontmoeten, waar ze samenwerken en hun kennis kunnen delen.

Social intranet Huub de Haan Kindcentrum Borgelo

‘De groep ‘autisme’ is een mooi voorbeeld. Hier vinden mensen met gedeelde interesse of kennis elkaar. Ze delen van alles, spreken met elkaar af, maken plannen, werken aan projecten. Dat is toch geweldig!’

Huub de Haan, algemeen directeur KindCentrum Borgel

De oude situatie

Het besluit wordt genomen om een openbare basisschool, een school voor bijzonder onderwijs, een kinderopvang en een orthopedisch dagcentrum samen te voegen. De 110 medewerkers verspreid over 4 organisaties moeten verenigd worden op één sociaal platform om samen te werken en kennis te delen.

De oplossing

Een gebruiksvriendelijk social intranet dat alle medewerkers verbind, eenvoudig in gebruik is, snel is op te zetten en naast samenwerking ook kennisdeling faciliteert. Viadesk voldoet op alle punten.

Het resultaat

  • Iedereen is vindbaar voor elkaar
  • Onstaan van kennisgroepen
  • Informatie en expertise wordt ontsloten
  • Veilig samenwerken met elkaar
  • Creëert betrokkenheid bij collega’s
social intranet kindcentrum Borgelo

Iedereen mag meedoen

Het KindCentrum Borgele is gehuisvest in een bijzonder fraai gebouw dat sinds begin 2017 onderdak biedt aan een openbare basisschool, een school voor speciaal onderwijs, een reguliere kinderopvang en een orthopedisch kinderdagcentrum. Een uniek concept in Nederland, waar kinderen uit het basisonderwijs én speciaal onderwijs samenkomen.

“Vanuit de overheid moeten jeugdhulp, kinderopvang en onderwijs zo veel mogelijk samenwerken. Maar voor kinderen met een speciale zorgbehoefte is in de combinatie met onderwijs eigenlijk weinig geregeld”, zegt algemeen directeur Huub de Haan. “KindCentrum Borgele voorziet hierin. Kinderen die zijn aangewezen op speciaal onderwijs of zorg, krijgen hier wél de kans om in contact te komen met kinderen die naar een reguliere basisschool gaan. Omgekeerd maken de kinderen uit het reguliere onderwijs kennis met bijzondere kinderen. Iedereen mag meedoen.”

Samenwerking organiseren

De vier partners van het KindCentrum Borgele beschikken over eigen kennis en expertise, met ieder hun eigen werkwijze en digitale netwerken. Het is dus best ingewikkeld om er voor te zorgen dat de samenwerking goed verloopt. Huub de Haan: “Voorheen werkten we los van elkaar. Als losse winkeltjes. We moesten dit dus goed organiseren. Een belangrijke eerste stap was de realisatie van het nieuwe gebouw, een transparante en duurzame verzamelplek waar iedereen samenkomt. Zeg maar een ‘ideale maatschappij in het klein’. We zijn heel tevreden hoe zich dit ontwikkelt.”

De tweede stap is onlangs gezet, door alle medewerkers en collega’s ook online samen te brengen. “Ze kunnen elkaar treffen bij de centrale koffiecorner, feit is natuurlijk dat niet iedereen tegelijk pauze heeft. Zo zijn wij onze zoektocht gestart naar ‘een virtueel plekje in de cloud”

Huub de Haan kindcentrum Borgelo

De zoektocht naar een geschikt een social intranet

Iedereen werkte in z’n eigen omgeving, met eigen tools. Logisch natuurlijk, maar niet handig als je goed wilt samenwerken. “Het nieuwe platform moest transparant zijn. Mensen moeten elkaar kunnen zien, van elkaar leren, elkaar helpen. Natuurlijk vanuit een sociaal oogpunt om meer betrokkenheid, maar ook om een efficiëntere werkwijze te creëren,” aldus Huub de Haan.

De Haan begon zijn zoektocht op Google. Gewoon keywords invoeren en zien wie de aanbieders zijn. “De zoektocht breidde zich ook offline snel uit. We hebben veel mensen gesproken en gevraagd naar hun ervaringen met sociale platformen. Tijdens de bezoeken aan andere organisaties kwamen we veel oplossingen tegen die niet voor ons werkten. Al die informatie hebben we gekoppeld aan ons pakket van eisen, een lijst die is opgesteld op basis van de wensen van onze medewerkers. Want een goed social intranet begint immers bij de behoefte van de gebruiker.”

Huub de Haan hoorde goede berichten over Viadesk en besloot een afspraak met Anke te maken, de social intranet consultant van de Amsterdamse aanbieder. Een online demonstratie volgde. “En vanaf dat moment ging het razendsnel. Viadesk sloot geweldig aan bij onze wensen. Maar we wilden wel zekerheid; je gaat zo’n traject niet aan voor een korte periode. Dat is de reden dat we eerst 2 maanden een proefplatform hebben gebruikt om alles te testen. Het testen verliep naar grote tevredenheid.”

Implementatie

De keuze viel dus op Viadesk. “We zijn direct aan de slag gegaan. Het platform stond binnen 2 weken live. Zo konden we tijdens een gezamenlijke studiedag aan alle 100 medewerkers het nieuwe social intranet presenteren. Anke en Roel van Viadesk verzorgden een leuke en informatieve workshop, waarbij iedereen achter de laptop kroop om het eigen profiel in te vullen en een foto te uploaden. We besloten de dag met een online test, ‘ken je collega’. Medewerkers kregen een foto van een collega te zien, waarna zij moesten raden wie dit was en wat hij/zij deed binnen onze organisatie. Een leuke, leerzame, luchtige en erg functionele middag.”

Kindcentrum Borgelo

Adoptie

Er wordt veel gezegd en geschreven over adoptie. Hoe zorg je ervoor dat de medewerkers ook daadwerkelijk van het social intranet gebruik gaan maken? Huub de Haan: “We zijn gestart met het inzetten van de early adopters, een stuk of 15 mensen die erg enthousiast zijn over het platform. Zij geven het goede voorbeeld en laten zien aan de rest hoe Viadesk werkt én wat de voordelen zijn. Bijvoorbeeld hoe je online nieuwe activiteiten organiseert (de vrijdagmiddagborrel), of bespreekruimtes reserveert. Wij zeggen: laat het zien, verras elkaar met nieuwe dingen. Dat werkt bijzonder stimulerend.”

De eerste resultaten

We zijn inmiddels een paar weken verder. Veel medewerkers zijn actief op het social intranet. Een groot aantal groepen is aangemaakt. De agenda wordt veel gebruikt en de datumprikker en de enquêtetool blijken ook erg populair te zijn. “Nu al zien we dat doelstellingen gerealiseerd worden. De groep ‘Autisme’ is een mooi voorbeeld. Hier vinden mensen met gedeelde interesse of kennis elkaar. Ze delen van alles, spreken met elkaar af, maken plannen en werken aan projecten. Als ik nu zoek op ‘autisme’ zie ik plots 7 collega’s die hier verstand van hebben. Zo ontsluit je kennis en vergroot je betrokkenheid, dat is toch geweldig!”

De toekomst

Huub en zijn team gaan het platform verder uitbouwen. “Mogelijk volgt binnenkort een koppeling met onze Office 365 omgeving, maar dat pakken we later op. Voor nu ligt onze focus op het social intranet. Ervoor zorgen dat doelstellingen gerealiseerd worden en mensen enthousiast aan de slag gaan met Viadesk. Het contact met Viadesk loopt erg prettig; de lijnen zijn kort en de mensen zeer hulpvaardig. Wij hopen dat onze samenwerking met Viadesk ertoe bijdraagt dat wij onze belangrijkste taak kunnen uitvoeren. De zorg en ontwikkeling van het kind moeten centraal staan. Ieder kind moet de mogelijkheid hebben zich op zijn eigen manier te ontwikkelen. Niemand mag buiten de boot vallen. Kinderen met en zonder beperking komen elkaar hier iedere dag tegen en leren elkaar accepteren. Dat is prachtig om te zien. Ik hoop dat onze aanpak overal in Nederland navolging krijgt. Daar zetten wij onze schouders onder!”

Bron foto KindCentrum Borgele: Te Kiefte Architecten.
Gemeente Amsterdam

Amsterdam

“Wij hebben één centraal platform nodig voor 17.000 medewerkers. Viadesk zorgt daarvoor.”

Lees verder
GGD Zuid Limburg

GGD Zuid Limburg

500 medewerkers verdeeld over 18 gemeenten werken transparant en resultaatgericht met Viadesk.

Lees verder
Koninklijke Boom Uitgevers

Boom Uitgevers

BoomConnect is het social intranet dat mensen verbindt en kennisdeling makkelijk maakt.

Lees verder
Veiligheidsregio ZHZ

Veiligheidsregio ZHZ

Ongeacht de branche of omvang van je organisatie, Viadesk is een ongelooflijk handig hulpmiddel.

Lees verder
Vertaalbureau Concorde

Concorde

Geef mensen een werkbaar product dat ze leuk vinden én waar ze echt is aan hebben.

Lees verder
klanten - Fusiegemeente Altena gebruikt social intranet van Viadesk

Gemeente Altena

De fusiegemeente die ziet dat Social intranet van Viadesk geen andere manier van werken is.

Lees verder
klanten - HAweb community Viadesk

HAweb

13.000 huisartsen verenigd in één community voor een betere zorg in Nederland,

Lees verder
klanten - Coster Diamonds community Viadesk

Coster Diamonds

Viadesk is de spil geworden in onze veranderde bedrijfscultuur voor onze 150 collega’s.

Lees verder

Een gratis voorproefje van hét social intranet?

Demo aanvragen

Of bel ons op020 305 76 60