Vertaalbureau Concorde

Vertaalbureau Concorde

  • Zakelijke dienstverlening
  • 150 medewerkers

Succes vertaalt zich naar Viadesk

Concorde Group is het grootste vertaal- en tolkbureau van Nederland. Meer dan 150 professionals werken iedere dag aan zowel de eigen communicatie als die van hun opdrachtgevers. Waar ook ter wereld en in welke taal dan ook. Daarvoor zochten én vonden zij een sociaal platform dat mensen verbindt en samenwerking makkelijk maakt: Viadesk.

“Simpel gezegd: door onze groei ontmoetten onze mensen elkaar niet meer bij de koffieautomaat. Viadesk is voor hen de virtuele variant van de koffiehoek”

Raymond de Groot, CEO Concorde Group

De oude situatie

Interne schijven gaan een eigen leven leiden en kunnen de snelle groei van Concorde niet aan. Met al die nieuwe collega’s wordt het organiseren van de in- en externe communicatie steeds lastiger.

De oplossing

Een bewezen en veilig platform waar mensen elkaar eenvoudig kunnen vinden voor kennisdeling en samenwerking. En dat voor iedereen echt een sociaal netwerk is.

Het resultaat

  • Iedereen is zichtbaar voor elkaar
  • Kennisdeling verrijkt medewerkers
  • Wiki platform boordevol informatie
  • Veilig samenwerken met externen
  • Stimuleert innovatie
  • Creëert betrokkenheid bij collega’s
social intranet vertaalbureau Concorde

Groei naar een speler van wereldformaat

Bijna 25 jaar geleden begonnen als een klein familiebedrijf en inmiddels uitgegroeid tot het grootste Nederlandse vertaal- en tolkbureau, timmert Concorde hard aan de weg om opdrachtgevers als Nespresso, Hema en De Nederlandse Politie te ondersteunen bij hun (inter)nationale ambities. Met hun klantgerichte aanpak is veel succes geboekt, wat zich vertaald naar veel nieuwe collega’s en klanten. Om dit proces in goede banen te leiden zocht en vond Concorde het social intranet van Viadesk.

Doeltreffende communicatie wordt steeds belangrijker

Iedereen heeft toegang tot Viadesk, met zijn overzichtelijke indeling heel eenvoudig in gebruik. Maar om wildgroei aan informatie op het social intranet te voorkomen, heeft het communicatieteam een centrale rol, waarbij zij de gebruikers ondersteunen. De Groot: “Wil men een nieuwe groep aanmaken, dan doen wij dat. Volgens een logische opbouw, dat maakt het navigeren een stuk eenvoudiger. Ook het aanmaken van nieuwe accounts doen we daarom centraal.”

De app stimuleert papierloos werken

In een wereld waarin steeds gemakkelijker en sneller contact met (buitenlandse) klanten, partners en afnemers gelegd kan worden, wordt doeltreffende communicatie steeds belangrijker. Dat geldt ook intern voor de medewerkers van Concorde. Het is natuurlijk prachtig dat je groeit, maar hoe zorg je ervoor dat iedereen geïnformeerd en betrokken blijft? De oude netwerkschijven van Concorde zorgden voor informatiechaos, medewerkers konden niets meer vinden en als ze al een document boven tafel kregen wisten ze niet of ze de actuele versie in handen hadden.

Niet alleen versiebeheer behoorde tot het wensenlijstje van Concorde. Diverse intranets en social tools werden bekeken op prijs, inhoud en leverancier. Het platform moest processen, kennis en informatie ontsluiten. Mee kunnen groeien op het niveau dat Concorde gewend is. Een flexibel en bovenal sociaal platform zijn dat samenwerking en innovatie stimuleert, en medewerkers de mogelijkheid biedt om persoonlijk op elkaar te reageren.

Ervaren leverancier en bewezen platform

“We bekeken Amerikaanse leveranciers, die waren te duur en veel te ingewikkeld,” aldus Raymond de Groot. ”We wilden een gebruiksvriendelijk systeem dat door onze medewerkers gebruikt wordt en dat voldoende mogelijkheden voor kennisoverdracht had. Ik kende Viadesk al uit mijn studententijd en toen was het al een platform met een aantal gebruiksjaren. Dat schept vertrouwen, het is geen eendagsvlieg.”

Geef mensen een werkbaar product dat ze leuk vinden

Het nieuwe social intranet werd van het ene op het andere moment ingevoerd. Raymond de Groot: “De medewerkers werden meteen in het diepe gegooid. Vooraf is de software natuurlijk getest en goed bevonden, het platform voldeed aan al onze wensen.”

Toen Viadesk werd ingevoerd, vond iedere medewerker een kaartje op zijn computer met daarop de inlogcode voor het nieuwe sociale netwerk. “Geef mensen een werkbaar product dat ze leuk vinden, waar ze echt iets aan hebben en laat ze naar hartenlust experimenteren met alle mogelijkheden,” zegt De Groot.

Persoonlijke dienstverlening

Concorde werkt inmiddels enkele jaren naar volle tevredenheid met Viadesk. Afdelingen werken beter samen, er wordt veelvuldig content gepost, brainstorms worden in groepen georganiseerd, met externe partijen worden nieuwe producten ontwikkeld. En de manager van het callcenter kan zijn geluk niet op: iedere medewerker (lees: student) heeft dag en nacht toegang tot alle procedures, roosters en relevante informatie. Dat maakt het werk voor hen een stuk efficiënter en prettiger en bezorgt de vele opdrachtgevers van Concorde een persoonlijke dienstverlening die alleen maar blije gezicht oplevert.

“Die persoonlijke service zien we ook terug bij Viadesk”, besluit Raymond de Groot. “Het is een geruststellend idee dat onze leverancier bij wijze van spreken om de hoek zit. Als we ergens mee zitten kunnen we heel snel contact opnemen en worden we direct geholpen. Of het nu gaat om een gebruikersvraag of een technische uitdaging. Dat toont de kennis en flexibiliteit van Viadesk.”

Gemeente Amsterdam

Amsterdam

“Wij hebben één centraal platform nodig voor 17.000 medewerkers. Viadesk zorgt daarvoor.”

Lees verder
GGD Zuid Limburg

GGD Zuid Limburg

500 medewerkers verdeeld over 18 gemeenten werken transparant en resultaatgericht met Viadesk.

Lees verder
Koninklijke Boom Uitgevers

Boom Uitgevers

BoomConnect is het social intranet dat mensen verbindt en kennisdeling makkelijk maakt.

Lees verder
Veiligheidsregio ZHZ

Veiligheidsregio ZHZ

Ongeacht de branche of omvang van je organisatie, Viadesk is een ongelooflijk handig hulpmiddel.

Lees verder
klanten - Fusiegemeente Altena gebruikt social intranet van Viadesk

Gemeente Altena

Social intranet van Viadesk is geen andere manier van werken.

Lees verder

Een gratis voorproefje van hét Social Intranet?

Demo aanvragen

Of bel ons op 020 – 305 76 60