Koninklijke Boom Uitgevers heeft een verouderd statisch intranet. Dit platform wordt alleen door de collega’s in Meppel gebruikt, terwijl de 175-jaar oude uitgever ruim 400 medewerkers op 5 verschillende locaties heeft. Boom heeft een online platform nodig dat toegankelijk is voor al haar medewerkers, saamhorigheid creëert, kennisdeling faciliteert en waar mensen op makkelijk kunnen samenwerken.
“De kern is dat dit social intranet uitnodigend en verleidend moet zijn. Het moet toegankelijk zijn en makkelijk in gebruik voor iedereen”
Michiel de Jong, Boom Uitgeverij
Boom groeit en telt 400 medewerkers op verschillende locaties die elkaar moeilijk weten te vinden. Het intranet wordt vooral gebruikt als documentarchief, telefoongids en nieuwsdienst vanuit het management.
Viadesk voorziet Boom van een social intranet dat toegankelijk is voor al haar medewerkers. Dit platform verbindt, faciliteert kennisdeling en laat mensen op zeer makkeljke manier samenwerken.
De kenmerken van het social intranet passen bij de missie van Boom. ‘Wij streven naar kwalitatief hoogwaardige informatievoorziening. Om dat doel te realiseren, moet ook de interne informatievoorziening op orde zijn’, zegt projectleider Michiel de Jong. ‘Reden om op zoek te gaan naar een nieuw, modern en vooral sociaal platform.’
Bij het oude intranet van Boom stond hiërarchie en eenrichtingsverkeer van informatie centraal. Het intranet bevatte standaard functies zoals een telefoonklapper, een corporate nieuwsfunctie en eenvoudig beheer van documenten. Alleen de medewerkers van de vestiging in Meppel maakten gebruik van dit platform. Hierin moest verandering komen. Met Viadesk vond Boom het social intranet dat laagdrempelig mensen aan elkaar verbindt, voor een betere samenwerking en een optimale kennisdeling.
Michiel de Jong: ‘De kern is dat dit social intranet moet uitnodigen en verleiden. Het moet toegankelijk zijn en makkelijk in gebruik voor iedereen. Op drie niveaus:
Aan de hand van deze criteria en een uitgebreide Request for Proposal zocht én vond Boom in Viadesk een geschikte partner voor hun nieuwe social intranet. ‘De keuze voor Viadesk kent meerdere redenen, maar de belangrijkste is misschien wel dat zij precies begrepen wat wij wilden. Viadesk liet ons direct ervaren wat wij in gedachten hadden.’
‘Het social intranet van Viadesk is in alle opzichten veel beter dan het oude,’ zegt De Jong. Het is een platform waar onze medewerkers graag komen. Dat komt omdat informatie relevant wordt, documenten snel te vinden zijn en kennisdeling echt mogelijk is. Ongeacht op welke locatie je werkt, iedereen heeft toegang, kan men groepen aanmaken of nieuws publiceren. En het maakt de organisatie transparant: iedereen is zichtbaar voor elkaar.
Het nieuwe social intranet van Boom is volgens De Jong meer dan een samenwerkingsplatform. “Omdat het zorgt voor synergie in de organisatie en een saamhorigheidsgevoel creëert dat verder gaat dan documenten delen of reacties plaatsen. Het gaat over ‘wij van Boom’, of je nu in Meppel of Amsterdam werkt. Dat zorgt voor een nieuwe manier van werken die eenvoudiger is, laagdrempelig en bijzonder effectief.”
“Wij hebben één centraal platform nodig voor 17.000 medewerkers. Viadesk zorgt daarvoor.”
Lees verder500 medewerkers verdeeld over 18 gemeenten werken transparant en resultaatgericht met Viadesk.
Lees verderOngeacht de branche of omvang van je organisatie, Viadesk is een ongelooflijk handig hulpmiddel.
Lees verderGeef mensen een werkbaar product dat ze leuk vinden én waar ze echt iiets aan hebben.
Lees verder4 instellingen en 110 medewerkers gaan samenwerken op het social intranet van Viadesk.
Lees verderViadesk is de spil geworden in onze veranderde bedrijfscultuur voor onze 150 collega’s.
Lees verder