Congres Intranet 2017: zo maak je een businesscase!

Hans Koekkoek · Artikel · 9 maanden geleden

Viadesk Congres Intranet 2017 Jerry Lenaerts

Voor veel organisaties is de eerste stap naar een digital workplace vooral gericht op het verbeteren van digitale samenwerking. Een social intranet kan daarbij helpen. Maar hoe definieer en bewaak je zo’n project? En hoe weet je welk type social intranet voor jou geschikt is? Voor wie goed wil starten is er een bijzonder handige manier om daarachter te komen: de Social Intranet Toolkit. Tijdens Congres Intranet 2017 op 23 maart in Utrechtse Jaarbeurs presenteren Viadesk Social Intranet en Jerry Lenaerts dit mooie initiatief aan het grote publiek.

Behoefte in kaart brengen

Wat maakt een intranet succesvol? Jerry Lenaerts kan erover meepraten. Deze specialist op gebied van digitaal samenwerken heeft zijn sporen verdiend in verscheidene nationale en internationale digitaliseringsprojecten. Door zijn jarenlange ervaring als proces- en informatieanalist kijkt hij hoe belangrijk de onderliggende informatiearchitectuur en bedrijfscultuur is. Die heeft immers invloed op de invoering van een Social Intranet.

“Er zijn talloze redenen te bedenken om met social intranet te starten”, aldus Jerry. “Bijvoorbeeld om beter samen te werken of slimmer kennis te delen. Toch blijven dat vage termen die voor veel organisaties lastig concreet te maken zijn. De ervaring leert dat dit vooral komt doordat dat men de neiging heeft zich primair te richten op (kosten)technische aspecten, zaken die met veiligheid te maken hebben of met specifieke functionaliteiten. Bouw je een businesscase alleen rondom deze thema’s, dan zul je van een koude kermis thuiskomen. Ons advies: De ervaring van een gebruiker alsook de rol van het Social Intranet binnen het applicatielandschap zijn perspectieven die allebei verkend moeten worden om een totaalbeeld van het project te krijgen.”

Een goede businesscase is onmisbaar

Dat het te vaak misgaat bij organisaties is de makers van de toolkit een doorn in het oog. Daarop creëren de specialisten van Viadesk op basis van het bekende Business Model Canvas een hulpmiddel die specifiek toegespitst is op het nut, de werking én de succesvolle implementatie van het social intranet. Lenaerts: “Het probleem bij veel organisaties is een gebrek aan ervaring hoe z’n project uit te rollen. Social intranet is immers zoveel meer dan een softwaresysteem, en de veronderstelling dat dit de nieuwste versie van dat oude intranet is kan heel vervelende consequenties hebben. Het is fijn dat wij onze kennis en ervaring op deze nieuwe manier beschikbaar kunnen stellen.”

In één dag leg je het fundament

De Social Intranet Toolkit is een praktisch opgezette workshop waarbij stakeholders in het tijdsbestek van één dag alle informatie verzamelen om tot een specifieke business case te komen. De kern van deze aanpak: bepaal de behoefte van je mensen én van je organisatie. Tijdens Congres Intranet 2017 zal Jerry Lenaerts onmisbare lessons learned delen en een toelichting geven op het gebruik van de toolkit. “Ik hoop dat de bezoekers na deze breakout beseffen hoe enorm belangrijk een goede voorbereiding is. Maar ook dat ze dit zelf goed, slim en snel kunnen organiseren, zonder enig aspect uit het oog te verliezen.”

Profiteer en kom langs op Congres Intranet 2017

Bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen die de kracht van social intranet willen ervaren en op zoek zijn naar een ijzersterke business case, zijn van harte welkom om de breakout van Jerry Lenaerts bij te wonen. Kaarten voor het Congres Intranet 2017 op 23 maart zijn nog te bestellen. De breakout van Jerry Lenaerts vindt plaats van 14.10 uur tot 14.50 uur.

Geinteresseerd in de Social Intranet Toolkit? Vraag vandaag nog een gratis exemplaar aan!