Beter vinden op het social intranet

Hans Koekkoek · Productnieuws · Laatst geupdate op 1 april, 2015

Screenshot van de vernieuwde zoekfunctie in Viadesk social intranetVolgens de Intranet Monitor 2014 (Entopic) zijn nieuws en de zoekmachine de onderdelen die het meest aanwezig zijn op een intranet startpagina staan. Met het groter groeien van een intranet wordt de zoekfunctie steeds belangrijker, want een van de use-cases van een social intranet is het toegankelijk en vindbaar maken van informatie. Helaas is op veel intranetten de zoekfunctie juist het probleem. Zoekresultaten zijn incompleet, de zoekfunctie is te langzaam, kortom: men kan niet vinden wat men zoekt. Dé uitdaging voor intranetbeheerders is een zoekfunctie bieden die goed werkt. Met in het achterhoofd dat gebruikers de kwaliteit en snelheid van de intranetzoekfunctie altijd zullen vergelijken met wat ze gewend zijn: Google.

Verbeterde zoekfunctie in Viadesk

De Viadesk-update die morgen (donderdag 2 april) voor alle gebruikers beschikbaar komt biedt een grote upgrade van onze zoekfunctie. Met goed luisteren naar onze gebruikers en zorgvuldig bekijken van hoe zij de zoekfunctie inzetten is gekozen voor de volgende verbeteringen:
  • Universele zoekfunctie: deze zoekt zowel in documenten, discussies als in het smoelenboek.
  • Zoekwoorden beter zichtbaar: deze worden ge-highlight in de zoekresultaten, zodat gebruikers sneller zien in welke context een woord is gebruikt.
  • Slimmer: de zoekfunctie beperkt resultaten nu standaard tot de groep waarin de zoekactie wordt gestart.
  • Makkelijker filteren: met het nieuwe filterpaneel kunnen zoekresultaten simpel gefilterd worden op stemsoort, bestandsformaaten plaatsingsdatum.   
Onderstaande video geeft een impressie van de mogelijkheden: Op de nieuwe Zoeken in Viadesk supportpagina wordt de vernieuwde zoekfunctie verder toegelicht. Heb je daarover vragen? Neem gerust contact op.